SELAMAT DATANG KE BLOG GEGAR PANTAI TIMUR DIHARAPKAN BAHAN DAN INFORMASI DI DALAM BLOG INI DAPAT DIMANFAATKAN UNTUK SEMUA

Ahad, 26 Januari 2014

ORGANISASI KUMPULAN BANK DUNIA




Kumpulan Bank Dunia (World Bank Group atau WBG) merupakan sebuah keluarga lima organisasi yang memberikan bantuan pinjaman, secara umumnya kepada negara-negara yang miskin. Bank telah kembali kepada kewujudan rasminya pada 27 Disember 1945 berikutan daripada ratifikasi antarabangsa berikutan daripada perjanjian Bretton Woods, yang timbul daripadaPersidangan Monetari dan Kewangan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (1 Julai – 22 Julai 1944). Ia juga memberikan batu asas kepada Jawatankuasa Osiander pada tahun 1951, yang bertanggungjawab kepada persediaan dan penilaian Laporan Pembangunan Dunia. Operasinya bermula pada 25 Jun 1946, ia bersetuju memberikan pinjaman pertamanya kepada Perancispada 9 Mei 1947 ($250M untuk pembinaan semula selepas peperangan, di dalam bentuk nyata merupakan pinjaman terbesar yang dikeluarkan oleh Bank sehingga kini). Kelima-lima agensinya adalah seperti berikut:


Persatuan Pembangunan Antarabangsa (IDA)

Persatuan Pembangunan Antarabangsa atau (Bahasa Inggeris: International Development Association) (IDA), ialah sebahagian daripada Bank Dunia yang menolong negara-negara termiskin di dunia. Ia menyempurnakan satu lagi agensi pinjaman Bank Dunia — Bank Rekonstruksi dan Pembangunan Antarabangsa (IBRD) — yang memberi khidmat kepada negara-negara yang berpendapatan pertengahan dengan perlaburan kapital dan perkhidmatan nasihat.
IDA telah ditubuhkan pada 24 September 1960 dan bertanggungjawab untuk memberikan pinjaman jangka panjang tanpa faedah kepada 80 negara termiskin di dunia, 39 daripadanya di Afrika. IDA provides grants and credits (subject to general conditions (pdf)), with repayment periods of 35 to 40 years. Since its inception, IDA credits and grants have totaled $161 billion, averaging $7–$9 billion a year in recent years and directing the largest share, about 50%, to Africa. While the IBRD raises most of its funds on the world's financial markets, IDA is funded largely by contributions from the governments of the richer member countries. Additional funds come from IBRD income and repayment of IDA credits.


Perbadanan Kewangan Antarabangsa (IFC)

Perbadanan Kewangan Antarabangsa atau (bahasa Inggeris: International Finance Corporation, IFC) mempromosikan pemampanan pelaburan sektor swasta di dalam negara-negara membangun sebagai satu cara untuk mengurangkan kemiskinan dan meningkatkan taraf hidup masyarakat.

Agensi Jaminan Pelaburan Multilateral (MIGA)

Agensi Jaminan Pelaburan Multilateral atau (bahasa Inggeris: Multilateral Investment Guarantee Agency, MIGA) merupakan sebuah ahli Kumpulan Bank Dunia. Ia telah ditubuhkan untuk mempromosikan pelaburan langsung luar negara ke dalam negara membangun. MIGA telah ditubuhkan pada tahun 1988 dengan modal asas sebanyak $1 bilion dan ia beribupejabat di Washington, D.C.
MIGA mempromosikan pelaburan langsung asing ke dalam negara membangun dengan menginsuranskan pelabur terhadap risiko politik, menasihatkan kerajaan-kerajaan mengenai penarikan pelaburan, berkongsi maklumat menerusi perkhidmatan pelaburan dalam talian, dan menjadi pengantara pertelingkahan di antara para pelabur dan kerajaan. Kekuatan MIGA dibandingkan dengan pembekal swasta bagi insurans risiko politik adalah ia merupakan ahli kepada kumpulan Bank Dunia, yang mana membenarkan ia campur tangan dengan kerajaan tuan rumah untuk menyelesaikan tuntutan sebelum mereka difailkan.

MIGA memberikan jaminan terhadap risiko-risimo bukan komersil untuk melindungi pelaburan merentas sempadan di dalam negara-negara ahli membangun. Jaminan-jaminan untuk melindungi pelabur-pelabur terhadap risiko-risiko Kawalan Perpindahan, risks to protect cross-border investment in developing member countries. Transfer Restriction, ekspropriasi, peperangan dan gangguan awam serta perlanggaran kontrak di antara pelabur/projek syarikat dan pihak berkuasa negara tuan rumah). Semuanya rangkuman boleh dibayar secara individu atau di dalam kombinasi.

Tiada ulasan: